logo NVD

Dossier Corona

Contactgegevens klinieken

Hier vind je de contactgegevens van de afdelingen diëtetiek in de ziekenhuizen.

Lees meer...

Onze thema's in de media

Voor veel diëtisten is het werk de afgelopen week drastisch veranderd. 

Wij zijn daarom benieuwd naar hoe jij de veranderingen in je werk ervaart, zowel positief als negatief.

Lees meer...

Noodplan bij ziekte

 

Een diëtist deelt met ons haar noodplan dat ze heeft gemaakt voor het geval ze zelf (ernstig) ziek wordt. Het kan handig zijn om voor jezelf een plan te schrijven, dit te printen, ergens neer te leggen en/of kort te sluiten met je collega(’s). Overleg ook met je partner wie hij/zij moet bellen als er iets aan de hand is.


Punten voor het plan:

  • Naam en telefoonnummer /email van je partner doorgeven aan collega’s.
  • Welke collega wil je laten bellen in geval van nood?
  • Zorg dat alle belangrijke wachtwoorden in je wachtwoordenkluis staan
  • Wie heeft toegang tot je wachtwoordenkluis? Wie kan er bij je wachtwoorden om bijvoorbeeld in Evry te komen in geval cliënten moeten worden gebeld/verzet?
  • Idem voor Sorgente/Eurocept/Zorgmail etc.
  • Wie geef je toestemming om in jouw Evry te gaan en klanten te bellen/mailen?
  • Wie kan er in je telefoon (pincode) om je voicemailbericht aan te passen?
  • Aan wie moet worden doorgegeven dat je ziek bent? (welke huisartsen, poh’s)
  • Wat is de code van het alarm op je spreekuurlocaties?
  • Van welke locaties zijn er sleutels en waar bewaar je die sleutels?
  • Voorstel voor betaaltarief voor de vervanger
  • Het nummer van de Evry helpdesk  en mijn Evry nummer, om Evry snel naar de cloud te kunnen zetten voor de vervanger.
  • ...

 

Een andere diëtist gaf de tip om een onderverdeling te maken in korte vervanging en lange vervanging, want bij een paar dagen zijn er andere dingen nodig dan bij vervang voor weken. 


Heb je nog aanvullende onderwerpen voor een noodplan? Deel ze met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Overzicht videobelprogramma’s en tips voor telefonisch consult

  • Proscoop (een ROS) heeft een overzicht gemaakt van alle videobelprogramma’s. Je vindt er informatie over normeringen, kosten, waar het al gebruikt wordt en een contactpersoon per leverancier. 
  • De landelijke huisartsenvereniging geeft adviezen voor beeldbellen en videoconsult op de LHV-website.
  • Op de SmartHealth Nederland is ook informatie te vinden over videobellen
  • Op de website van CGM Nederland is ook informatie te vinden over videobellen. 
  • Facetime, Skype, WhatsApp zijn per direct beschikbaar, echter ze voldoen niet aan de wettelijke eisen van zorg (Wgbo, AVG, NEN7510). Ze zijn niet technisch volkomen onveilig, want ze bieden bijvoorbeeld end-to-end encryptie, waarmee gegevens onderweg versleuteld worden. Meta-gegevens (bijv. telefoonnummer, tijdstip en duur appen) worden echter wel opgeslagen. Medische gegevens mogen niet gedeeld worden via deze mediums en niet worden opgeslagen. Mocht je genoodzaakt zijn deze middelen te gebruiken, wees je dan bewust van de veiligheidsrisico’s. En wis je chat-historie in plaats van deze op te slaan

De NVD adviseert om waar mogelijk gebruik te maken van een veilige digitale omgeving. Zorg er te allen tijde voor dat:

  • de ruimte waar je als diëtist het gesprek houdt voldoende privacy biedt.
  • ee instemming vraagt van de patiënt voor de wijze waarop je het consult houdt.
  • je de patiënt wijst op de mogelijke consequenties indien je genoodzaakt bent gebruik te maken van een onvoldoende beveiligde omgeving.

Tips voor telefonisch consult

  • Gebruik een aparte telefoon, zodat je niet wordt gestoord door inkomende appjes of telefoontjes
  • Zet nummerherkenning eventueel uit:
  1. Ga naar het venster waar je het telefoonnummer invoert;
  2. Toets #31# in;
  3. Toets daarna het telefoonnummer in dat je wil bellen;
  4. Je belt nu eenmalig anoniem.

Ondervoeding (bij ouderen) voorkomen

Het Voedingscentrum heeft een speciale pagina op de website ‘Zorg voor het eten van ouderen tijdens de coronacrisis’. Daarnaast is er een pagina met informatie voor mantelzorgers.

Op de website goedgevoedouderworden.nl van de Stuurgroep Ondervoeding staan verschillende tests die ouderen zelf kunnen doen. De tests kunnen ook door een mantelzorger of zorgprofessional worden ingevuld. De tests brengen het voedingspatroon en de mate van ondervoeding en bewegen in beeld.

Voedingsverpleegkundigen en diëtisten van Ziekenhuis Gelderse Vallei delen hun kennis over het screenen en behandelen van ondervoeding, het opstarten van sondevoeding, het toedienen van parenterale voeding en meer via geldersevallei.nl/gevoed-met-kennis.

Kijk ook op ntvd.nl waar veel informatie beschikbaar is. 

We kregen ideeën van een diëtist binnen om ondervoeding in de wijk te voorkomen en die delen we maar al te graag:

  • Zelf als diëtist een rondje maken langs de cliënten van de wijkzorg, niet naar binnen gaan maar even voor het raam een contactmomentje en hierbij een flyer over ondervoeding en diverse eiwitrijke producten verstrekken.
  • Eventueel notitie erbij dat men zich bij boodschappenproblemen kan melden bij het nummer van de praktijk (er wordt daar nu een boodschappenservice aangeboden voor mensen die knel zitten).
  • Flyer/filmpje m.b.t. ondervoeding per mail laten toesturen aan het hele cliëntenbestand van de wijkzorg, met daarbij de vermelding dat cliënten laagdrempelig contact met de diëtist kan opnemen?
  • Een gratis telefonisch spreekuur aanbieden om laagdrempelig op te bellen op enkele uren per week. Van hieruit een korte screening of advies aanbieden en zo nodig inplannen voor behandeling.
  • Gratis telefonisch spreekuur, zie hierboven, aanbieden voor alle inwoners in het werkgebied bijv. door aankondiging in wijkkrantjes/krant? Als je uitreikt naar de lokale krant dan is het heel goed mogelijk dat ze bereid zijn om je boodschap in de redactie of gratis op de advertentiepagina op te nemen.

Heb je ook tips of ervaringen om ondervoeding te helpen voorkomen? Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

We zijn op dit moment bezig om nieuw en up to date informatiemateriaal te maken voor ouderen, mantelzorgers en zorgverleners. Wordt vervolgd!

 

De brandbrief van de NVD blijkt een goede binnenkomer te zijn. We horen van veel diëtisten dat ze heel blij waren met deze brief en hebben hem gedeeld met zorginstellingen en thuiszorg.

Radio-interview

Miranda Kienhuis werd gisteren geïnterviewd door RTV Oost over de gevolgen van de coronacrisis voor de diëtist als ondernemer en over de zorg rondom ouderen. Luister naar het radiofragment, uur 2 vanaf ongeveer minuut 16.

Advies aan gezonde mensen

Food and nutrition tips during self-quarantine
WHO (World Health Organization) geeft (voedings)tips voor mensen in quarantaine.

Advies aan gezonde mensen

‘Boost your immune system’? – Op social media nemen de tips and tricks over hoe je je weerbaar kunt maken, toe. De verkoop van vitaminepreparaten neemt een enorme vlucht. Het is voor de consument/lezer heel moeilijk te onderscheiden hoe waardevol al die adviezen zijn. Ze komen ook  vaak van bloggers of vloggers die geen voedings- of diëtetiek achtergrond hebben, maar vooral uit zijn op exposure.

Als beroepsgroep zijn we er voor om aan iedereen duidelijkheid te geven en uit te dragen dat voor zover bekend, bij gezonde mensen de immuunstatus niet ‘versterkt’ kan worden door een (specifiek) dieet, en dat helaas geen specifiek voedingsmiddel, of vitamine of mineraal een besmetting met COVID-19 / Coronavirus kan voorkomen. Goede hygiëne en het opvolgen van de andere adviezen van het RIVM blijven de beste manier om infectie te voorkomen. Veel diëtisten hebben een eigen medium en het is belangrijk dat onze beroepsgroep de juistheid van de onjuistheid blijft onderscheiden.

Er zijn veel voedingsstoffen die betrokken zijn bij de normale werking van het immuunsysteem. Een gezond eetpatroon volgens de richtlijnen goede voeding en de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is nog altijd de beste strategie om de immuunfunctie te ondersteunen.

Volgens de gangbare wetenschappelijke inzichten is het niet nodig om extra vitamine C of bijvoorbeeld multivitamines te slikken (er zijn groepen die wel extra vitamines moeten slikken). Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt. Door meer vitamines te nemen krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Van sommige vitamines kan een teveel zelfs schadelijk zijn.

Algemene informatie voor cliënten over coronavirus en voeding is te vinden op de website van het Voedingscentrum.

Vragen van patiënten over het coronavirus

Je kunt patiënten verwijzen naar thuisarts.nl voor informatie over (het voorkomen van) het coronavirus.

FAQ regelingen voor diëtistenpraktijken

Beste diëtisten,

Op 2 april is er weer veel overleg geweest met zorgverzekeraars en VWS. Op dit moment weten we nog steeds niets meer, behalve dan dat steeds duidelijker wordt waar de specifieke problemen voor diëtisten en andere paramedici, tandartsen etc., optreden. 

De oproep die we dinsdag deden om je zorg te melden laat zien hoe groot de zorg en de nood is.

Het heeft ook veel aan informatie opgeleverd. Hieronder tref je een aantal FAQ’s aan. Staat jouw vraag er niet bij, meld het dan aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Welke regelingen voor bedrijven zijn inmiddels aangekondigd?

Er zijn drie belangrijke regelingen; TOZO (netto compensatie persoonlijk), TOGS (eenmalig bedrag voor ondernemingen) en de NOW ( werkgevers krijgen een deel van kosten voor personeel vergoed).

Gelden deze regelingen ook voor diëtisten?

Nee, deze regelingen gelden niet door diëtisten. Deze gaan vallen onder verschillende ZN (Zorgverzekeraars Nederland) regelingen. Dit is de regeling die door zorgverzekeraars ter beschikking zal worden gesteld; een andere pot geld dus.

Wat als ik diëtist ben, maar ik verleen geen paramedische zorg, onder welke regeling kom ik dan te vallen?

Dat lijkt nu niet afgedicht, daar zit echt een probleem. In ieder geval voor diegenen die in de KVK staan ingeschreven als diëtist maar geen paramedische zorg verlenen, maar bijvoorbeeld communicatiediensten of coaching leveren. Voor de TOZO en de TOGS is het niet mogelijk om onder de code diëtist de regeling aan te vragen, omdat ze er in die regelingen van uitgaan dat een diëtist ook altijd zorg levert.

Wat gaan jullie hier aan doen?

Dit probleem hebben we neergelegd bij VWS. Voor deze groep moet de TOGS of TOZO regeling van kracht worden. Dat moet snel gebeuren.

Wat als ik hoofdzakelijk ongecontracteerde zorg lever, geldt de ZN regeling dan voor mij?

Op dit moment is het nog niet duidelijk of ook ongecontracteerde zorg de basis is voor een uitkering vanuit de ZN regeling. We hebben er op aangedrongen om dit wel mee te nemen in de basis. Het is in Nederland mogelijk dat er ongecontracteerde zorg is. Die mogelijkheid biedt de huidige wet – en regelgeving.

Hoe gaat de ZN regeling er uit zien?

Dat weten we nog niet. De NVD is van mening dat die minstens het niveau moet hebben van de reguliere regelingen, maar eigenlijk beter zou moeten zijn dan andere ondernemingen, omdat het hier een zorgonderneming betreft. Het is belangrijk dat die niet omvallen, vooral als je kijkt naar diëtisten; daar zijn er relatief weinig van in Nederland en we zijn de komende jaren hard nodig.

Stel ik ben net begonnen met mijn praktijk, speelt dat nog een rol?

Dat zou wel een rol kunnen gaan spelen als de ZN regeling gebaseerd wordt op omzet over vorige maanden of vergelijkbare periode van een jaar er voor.

Ik ben werkgever, maar weet dus nog niet zeker of de NOW regeling op mij van toepassing is.

We gaan er van uit dat er een identieke/vergelijkbare regeling komt voor compensatie van kosten voor werknemers. En dat is ook toegezegd.

In praktijk zie ik vooral dat de ketenzorg verwijzingen stilvallen.

Ja dat is een groot probleem. Dat hebben we onder de aandacht gebracht bij Ineen, de koepel van zorggroepen Nederland. Het gaat hier in veel gevallen om noodzakelijke zorg die diëtisten ook op afstand kunnen leveren. De oorzaak hiervan is dat huisartsenpraktijken het nu vooral druk hebben met corona patiënten of patiënten die bang zijn dat ze het hebben. Het is gewoon te druk.

Dit moet wel weer heel snel op gang gaan komen. Vooral ook in het belang van patiënten.

Kunnen zorgverzekeraars niet sneller uitkeren na declaratie? Dat gaat helpen.

Daar hebben we met klem op aan gedrongen samen met de andere paramedische beroepsorganisaties. We gaan er van uit dat dit onderdeel wordt van de ZN regeling.

Voor veel diëtistenpraktijken is er geen acuut probleem, maar we voorzien dat het vooral vanaf mei een probleem wordt.

Ja, dat is inderdaad het beeld dat we nu zien. Daar zit grote zorg. We gaan er van uit dat tegen die tijd er regelingen zijn om die teruggang – enigszins – op te vangen.

Wanneer dreig ik tussen wal – en schip te vallen?

Er zijn diëtistenpraktijken, starters, die wel al kosten hebben gemaakt voor bijvoorbeeld huur, maar nog niet heel veel klanten hebben opgebouwd. Als die weinige klanten dan ook nog wegvallen vanwege niet naar de praktijk willen komen, dan is er een probleem. Ook als zorgverzekeraars er lang over doen om uit te betalen. Als de ZN regeling uitgaat van omzet in de voorgaande periode, dan vallen die ook buiten de boot. Als je tot die categorie behoort, startende paramedische praktijk sinds januari 2020, meld je dan bij ons. Daar moet een noodoplossing voor worden gevonden vooruitlopend op de regelingen die moeten gaan vrijkomen.

En er zijn dus diëtisten die geen paramedische zorg leveren, maar die als gevolg van de crisis minder opdrachten krijgen. Als je dan geen buffer hebt, kun je in nood komen. Ook voor die NVD-leden geldt; meld je bij ons. Daarvoor moet de TOGS of TOZO zo snel als mogelijk van toepassing worden verklaard.

Waarom duurt die ZN regeling zo lang?

Het is een ingewikkelde rekensom omdat de systemen zijn ingericht op uitkeringen van verrichtingen en er niet op praktijkniveau informatie is. Daarbij moet uitgesloten worden dat een paramedicus niet én in aanmerking komt voor de reguliere regeling én voor de ZN regeling.  Het geld moet effectief worden ingezet voor iedereen in Nederland.

We moeten er wel bij zeggen dat iedereen bij ZN en VWS echt ontzettend hard werkt om snel duidelijkheid te geven, maar het is echt complex.

 

Wanneer krijgen we duidelijkheid?

Die duidelijkheid moet er echt  volgende week komen. Voor de meeste sectoren is er inmiddels al duidelijkheid. Voor de eerstelijns zorgondernemingen niet. We realiseren ons dat iedereen  met een groot vraagteken en met veel zorg het weekend ingaat. Dat is heel zwaar. Want het gaat om jouw bestaansrecht en om een beroep dat je met je hart doet.

We hopen dat het een heel klein beetje helpt als we zeggen dat het team van de NVD, jouw beroepsorganisatie, elke dag, ook dit weekend, heel hard voor jou aan de slag is en ook dat je er niet alleen voor staat.  

 

Wat kan ik zelf doen?

Je kunt een signaal afgeven dat jij buiten de boot valt. Zo zorgen we samen voor nog meer urgentie. Dat kan via deze link.

 

Weet je de SBI-code niet dan kun je die via de Zoektool SBI-codes met je KvK nummer opzoeken.

 

Maar vooral; blijf goed voor jezelf zorgen!

Informatie rondom Corona verandert snel. We doen ons best om zoveel mogelijk informatie door te geven en te duiden. Het is echter mogelijk dat informatie snel verouderd of achterhaald blijkt

Er kunnen dus geen rechten aan worden ontleend.

 

Ondervoeding in de media na ons persbericht

Onze noodkreet over ondervoeding bij ouderen door de coronacrisis is goed opgepakt door de landelijke pers.

Een overzicht van de verschillende artikelen:

 

Eerder geplaatst na onze brandbrief:

 

Gebruik onze factsheet en infographic om dit belangrijke onderwerp ook onder de aandacht te brengen van zorginstellingen, huisartspraktijken, andere zorgprofessionals en mantelzorgers.

Bericht ZN over continuïteitsbijdrage

Omdat de site van ZN overbelast is, plaatsen we de tekst van de website (zn.nl) hieronder.

Zorgverzekeraars bieden zorgaanbieders maandelijkse continuïteitsbijdrage

Zorgaanbieders die zorg leveren die vergoed wordt vanuit de basisverzekering of een aanvullende verzekering kunnen een maandelijkse continuïteitsbijdrage aanvragen bij de zorgverzekeraars*. Dit compenseert het overgrote deel van de omzetdaling door de coronacrisis en gaat verder dan de dekking van loonkosten in de rijksregelingen. Zorgaanbieders kunnen daardoor hun doorlopende kosten betalen, zij hoeven de bijdrage niet terug te betalen. Deze regeling is bedoeld voor zorgaanbieders met een jaarlijkse omzet lager dan tien miljoen euro. Dat heeft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vandaag laten weten aan betrokken branche- en beroepsorganisaties.    

De zorgverzekeraars willen er zo voor zorgen dat zorgaanbieders in deze moeilijke tijd het hoofd boven water kunnen houden. Zij stellen daarmee zeker dat verzekerden, ook na de coronacrisis, de zorg kunnen krijgen die zij nodig hebben. Een groot deel van de betrokken zorgaanbieders heeft de afgelopen weken namelijk geen of minder zorg kunnen verlenen. Zij kunnen daardoor ook geen of minder zorgkosten declareren bij de zorgverzekeraars, terwijl hun kosten wel doorlopen.
De zorgverzekeraars hebben samen afgesproken ter overbrugging een bijdrage te leveren aan de doorlopende kosten. Het gaat dan om personeelskosten (zoals de Rijksoverheid dat voor andere ondernemers regelt bij de NOW-regeling), maar ook om huur, afschrijvingen en bijvoorbeeld het loon van de praktijkhouder. 

Dirk Jan van den Berg, voorzitter van ZN: “Zorgaanbieders zoals wijkverpleegkundigen, fysiotherapeuten en kraamverzorgenden spannen zich dagelijks in voor verzekerden. Daar hebben we veel waardering voor. We willen hen en alle andere zorgaanbieders helpen de coronacrisis goed door te komen. We hebben daarom het zorgvuldig afgewogen besluit genomen om de door corona misgelopen omzet te vergoeden. Zorgverzekeraars vinden het verantwoord  om met collectief opgebracht premiegeld een goede regeling voor zorgaanbieders te treffen en zo te garanderen  dat verzekerden ook ná de crisis weer terecht kunnen bij zorgaanbieders.” 

Zorgverzekeraars lieten 5 april al weten gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorgaanbieders in mei, met terugwerkende kracht tot 1 maart van dit jaar, financieel te gaan ondersteunen met een maandelijkse continuïteitsbijdrage. Veel zorgaanbieders met acute financiële problemen kunnen sinds april al een vooruitbetaling aanvragen, zodat zij toch hun rekeningen kunnen betalen en hun bedrijf voortzetten. Nu presenteren de zorgverzekeraars de uitwerking. Vanaf 15 mei wordt deze gefaseerd opengesteld voor verschillende groepen zorgaanbieders.

Zorgaanbieders ontvangen de continuïteitsbijdrage voor het deel van de omzet dat daalt door de coronacrisis. De bijdrage is gebaseerd op de normale omzet die zorgverzekeraars zouden vergoeden uit de basisverzekering en aanvullende verzekeringen en ligt voor de meeste zorgaanbieders tussen de 75% en 87%. Zorgaanbieders die na de crisis weer hun normale (volledige) omzet hebben, krijgen deze volledig vergoed conform de afspraken die ze daarover hebben gemaakt met de zorgverzekeraars. Zorgaanbieders die niet in staat zijn gemiste omzet in te halen, hebben over het hele jaar door de regeling toch een bijna volledige omzet.

Zorgverzekeraars verwachten wel dat zorgverleners waar mogelijk inhaalzorg gaan leveren. Alleen zo is er voldoende capaciteit om de wachtlijsten niet onnodig te laten oplopen. Op het moment dat zorgaanbieders de niet-verleende zorg gaan inhalen bovenop de reguliere zorg, geldt daarvoor een aangepaste vergoeding. Dat is ook logisch omdat anders dubbel betaald zou worden voor zorg en de zorgkosten (en dus de zorgpremies) verder zouden stijgen.

Eerder troffen de zorgverzekeraars al regelingen voor huisartsen en de zorgkantoren voor aanbieders in de langdurige zorg. Uitgezonderd van de vandaag aangekondigde regeling zijn ook: zorgorganisaties met een omzet groter dan tien miljoen euro, zoals de algemene ziekenhuizen en de umc’s, categorale instellingen, leden van Revalidatie Nederland en een aantal andere grote instellingen, bijvoorbeeld in de ggz en wijkverpleging. De zorgverzekeraars treffen voor deze zorgaanbieders een aparte regeling, die op 1 juli gereed is en met terugwerkende kracht ingaat per 1 maart.

*Dit is een gezamenlijke regeling van alle zorgverzekeraars met uitzondering van 2 kleine zorgverzekeraars. iptiQ heeft over deelname aan de regeling nog geen besluit genomen en Eucare kiest voor een eigen, afwijkende regeling

Vragen & antwoorden over de aanspraak op 2e behandeltermijn herstelzorg

Hier vind je 3 vragen met antwoorden over de 2e behandeltermijn die mogelijk noodzakelijk is voor bepaalde patiënten. 


Vraag 1: In uitzonderlijke gevallen kan iemand verwezen worden voor een 2e behandeltermijn van maximaal 6 maanden. De medisch specialist dient blijvende schade vast te stellen waarvoor paramedische behandeling aangewezen lijkt. Is de eis “blijvende schade” een aanvullende eis bij deze verwijzing?

Er is geen aanvullende eis. De paramedische behandeling wordt in het begin meestal ingesteld voor algehele ondersteuning van het herstel, waarbij wel of niet sprake kan zijn van specifiek diagnostiseerbare schade. Speciek diagnostiseerbare schade kan meteen bij aanvang of later in het behandeltraject aan het licht zijn gekomen. Wanneer een tweede behandeltermijn nodig is wegens dergelijke schade, die ook op langere termijn klachten en beperkingen geeft, dan kan een medisch specialist de nog resterende schade diagnostiseren en als hij/zij  effect verwacht van verdere paramedische behandeling daarvoor de indicatie stellen en de verwijzing opstellen. Wanneer ook het eerste behandeltraject uitsluitend voor die toen al vastgestelde schade geïndiceerd was, dan is nog steeds een tweede behandeltermijn mogelijk indien er nog steeds sprake is van ernstige klachten en beperkingen door die schade. Aangezien in dat geval (blijkbaar) behandeling gedurende 6 maanden niet voldoende effectief is geweest, moet men zich wel afvragen of verdere paramedische behandeling zinvol is en hiervoor duidelijke en haalbare behandeldoelen stellen.

 

Vraag 2: Paramedische herstelzorg kan worden ingezet voor 6 maanden. Deze termijn gaat in vanaf de eerste behandeling van een van de paramedische behandelaren. Wie er verantwoordelijk is voor het bijhouden van het overschrijden van de behandeltermijn?

Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van patiënt en zorgaanbieder. Een zorgaanbieder is i.h.a. verplicht de patiënt op de hoogte te stellen van zorg die uit de basiszorg vergoed wordt en zorg die daarbuiten valt. De zorgaanbieder kan dit als het goed is ook uit het dossier aflezen. Wanneer de zorgaanbieder niet de eerste behandelaar is in een paramedisch herstelzorgtraject, dan doet hij/zij er goed aan om bij intake de startdatum van de paramedische behandeling goed te registreren. Aan de andere kant heeft de patiënt ook een eigen verantwoordelijkheid, mits hij/zij goed is voorgelicht.

 

Vraag 3: Geldt de regeling Herstelzorg ook voor patiënten die in mei 2020 al ziek zijn geweest en dus al een verwijzing voorafgaand aan het instellen van de herstelzorg hadden?

Alle zorg die is verleend voorafgaand aan de ingangsdatum van de tijdelijke regeling (18 juli ‘20) wordt buiten beschouwing gelaten. Zij konden in beginsel vóór ingang van de tijdelijke regeling nog geen verwijzing hiervoor hebben, want deze zorg bestond nog niet. Een eerdere verwijzing naar één of meer afzonderlijke paramedici had betrekking op een andere aanspraak en niet op deze paramedische herstelzorg. Deze patiënten konden wel na 18 juli met  een medische verklaring instromen in de herstelzorg. De periode van 6 maanden gaat in vanaf moment van start herstelzorg.

Declareren

Diagnosecode

Er is geen diagnosecode voor COVID-19, maak in je dossier gebruik van de code 0028 (andere infectieziekten). Code 0028 wordt niet vaak gebruikt en is daarom makkelijk uit de systemen te filteren. Zo houd je zicht op welke patiënten je voor herstelzorg na COVID-19 in behandeling hebt/had.

 

Declaratiecodes

Declareren telefonische zitting (prestatiecode 6005)

NZa heeft de belemmeringen voor zorgverlening op afstand, waaronder via de telefoon, tijdelijk weggenomen. Dat betekent dat de telefonische zitting ook gedeclareerd kan worden als er geen sprake is van een bestaande behandelrelatie. Een behandeltraject start normaal gesproken met de prestaties voor screening, intake en onderzoek. Het gaat hier alleen om telefonisch contact. 


Declareren individuele zitting diëtetiek (prestatiecode 6000)
Er zal ten tijde van het Coronavirus zo veel mogelijk face-to face contact vermeden moeten worden. De individuele zitting kun je gebruiken voor videobellen, zoom, skype etc. 

 

Prestatiecodes en declaratievoorwaarden aanspraak herstelzorg
Voor het declareren van diëtetiek zijn er aparte Covid-19 herstelzorg prestaties aangemaakt. Het gaat om 22 codes: 11 voor de herstelzorg en 11 voor de verlengde herstelzorg. Zorgverzekeraars Nederland heeft laten weten dat vanaf 1 november 2020 de systemen van de zorgverzekeraars zijn ingericht en kunnen de declaraties ingestuurd worden.

Ten behoeve van eerstelijns Covid-herstelzorg die geleverd wordt in het ziekenhuis en die gedeclareerd wordt via de ziekenhuis-declaratiestandaard, zijn er aparte Covid zorgprestaties aangemaakt waarop diëtetiek kan worden gedeclareerd. De reden hiervoor is dat zorgprestaties in de ziekenhuizen afwijken van de zorgprestaties in de eerste lijn.

In deze brief staan alle prestatiecodes en alle declaratievoorwaarden op een rij.

 

Inhoud aanspraak

Eerstelijns paramedische herstelzorg COVID-19 wordt vergoed uit de basisverzekering

Eerstelijns paramedische herstelzorg, voor patiënten met ernstige klachten ten gevolge van COVID-19, wordt per 18 juli vergoed uit de basisverzekering. Paramedische herstelzorg kan bestaan uit fysiotherapie, oefentherapie , ergotherapie, diëtetiek en logopedie. Deze regeling is tijdelijk, voor de periode van 18 juli 2020 tot 1 augustus 2022 en wordt onder voorwaarden vergoed uit de basisverzekering. Het eigen risico is van toepassing op deze aanspraak. Paramedische behandelingen die voor 18 juli 2020 zijn gegeven worden niet vergoed onder deze regeling en moet op de gebruikelijke manier worden gedeclareerd.

 

Uit welke zorg bestaat paramedische herstelzorg?

Paramedische herstelzorg is bedoeld als integrale zorg vanuit fysiotherapie, oefentherapie, ergotherapie, diëtetiek en logopedie. Het is per patiënt verschillend welke zorg of combinatie van zorg er nodig is. Afhankelijk van de klachten beoordeelt de huisarts of medisch specialist welke zorg nodig is. Er is wel een maximum gesteld aan het aantal behandelingen waarvoor vergoeding geldt:

  • Fysiotherapie of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
  • Ergotherapie: maximaal 10 uur
  • Diëtetiek: maximaal 7 uur
  • Logopedie: geen maximum

 

Wie komt in aanmerking voor deze paramedische herstelzorg?

Mensen met ernstige COVID-19 die tijdens hun herstel ernstige klachten of beperkingen ervaren kunnen in aanmerking komen voor de vergoeding van paramedische herstelzorg. De huisarts of medisch specialist bepaalt op grond van de klachten welke zorg nodig is. Het is niet noodzakelijk dat iemand positief is getest op het coronavirus. Het is ook niet noodzakelijk dat iemand opgenomen is geweest in het ziekenhuis. De medisch specialist of huisarts stelt vast of er waarschijnlijk sprake is geweest van COVID-19 en of paramedisch herstelzorg aangewezen is, welke interventie en in welke omvang.

Verwijzing voor paramedische herstelzorg

Om in aanmerking te komen voor de aanspraak paramedische herstelzorg COVID-19 is een verwijzing van een huisarts of medisch specialist vereist. De huisarts of medisch specialist stelt vast of paramedisch herstelzorg aangewezen is, welke interventie en in welke omvang.

Samen met de paramedische beroepsgroepen KNGF, VvOCM, EN en NVLF hebben we een factsheet ontwikkeld die medici helpt bij doorverwijzen.

Voor paramedische herstelzorg die aanvangt op of na 1 november 2020 geldt een tijdsperiode van maximaal 6 maanden tussen het einde van het acute infectiestadium van de COVID-19 en het moment van verwijzing. Na verwijzing moet de eerste behandelsessie binnen 1 maand plaatsvinden.

Voor paramedische herstelzorg die is gestart vóór 1 november 2020 geldt geen nadere voorwaarde voor de tijdsperiode die ligt tussen het einde van het acute infectiestadium van de COVID-19 en het moment van verwijzing.

 

Duur van de behandeling

Het is per patiënt verschillend hoeveel zorg er nodig is. Sommige patiënten hebben aan enkele ondersteunende behandelsessies voldoende. Andere patiënten hebben een behandelprogramma van enkele maanden nodig. De maximale periode van de eerste behandeltermijn is 6 maanden. Omdat het gaat om integrale paramedische zorg gaat de 6 maanden termijn in op moment van eerste paramedische behandeling.  
Na ongeveer 3 maanden dient er schriftelijke rapportage aan de (huis)arts plaats te vinden. De (huis)arts besluit op basis van de schriftelijke rapportages van de betrokken paramedici óf de zorg voortgezet moet worden. Deze tussentijdse evaluatie is als voorwaarde opgenomen in de aanspraak paramedische herstelzorg Covid-19.

Na 6 maanden kan alleen op indicatie van een medisch specialist of huisarts een beroep gedaan worden op een tweede behandeltermijn. In deze tweede behandelperiode geldt opnieuw een maximale behandelomvang per zorgvorm: 

  • Fysiotherapie of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
  • Ergotherapie: maximaal 10 uur
  • Diëtetiek: maximaal 7 uur
  • Logopedie: geen maximum

Lees de vragen & antwoorden over de aanspraak op de 2e behandeltermijn herstelzorg

Na de herstelzorg  kan een verzekerde ook nog 3 uur dieetadvies krijgen mits het gaat om andere medische redenen dan herstelzorg na COVID-19.

 

Voorwaarden voor de patiënt

Een voorwaarde om paramedische herstelzorg vergoed te krijgen is dat patiënten mee moeten werken aan onderzoek. De patiënt moet toestemming geven dat de anoniem gemaakte behandelgegevens (data) gebruikt mogen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Zonder toestemming wordt de zorg niet vergoed. Met het onderzoek worden de effecten en kosten van paramedische herstelzorg voor COVID-19 onderzocht. Voor het  prospectief onderzoek is alle inclusie gedaan en klaar, vanaf 19 juni 2021 doen de patiënten mee met het retrospectief onderzoek.

Op de website van Zorginstituut Nederland staat informatie over de vergoeding van paramedische herstelzorg na COVID-19.

 

Herstelzorg

Eerstelijns paramedische herstelzorg, voor patiënten met ernstige klachten ten gevolge van COVID-19, wordt per 18 juli 2020 vergoed uit de basisverzekering. Een voorwaarde om paramedische herstelzorg vergoed te krijgen is dat patiënten mee moeten werken aan onderzoek. Met de Flowchart herstelzorg diëtetiek kun je snel zien of je cliënt in aanmerking komt voor de regeling paramedische herstelzorg na COVID-19.

Hieronder kun je meer lezen over:

 

Er is ook een website over paramedisch onderzoek herstelzorg. Hier kun je de inhoud en de voortgang van het onderzoek naar de COVID-19 paramedische herstelzorg vinden. 

 
Handige informatie
 

Prospectief onderzoek

Met het sluiten van de instroom van nieuwe deelnemers voor logopedie en diëtetiek op 19 juni 2021 is er een eind gekomen aan de inclusieperiode voor de ParaCOV studie. Er zijn 192 patiënten van diëtisten aangemeld; voor de diëtetiek en diëtisten kunnen nu de effecten van onze interventies onderzocht worden. 

In dit onderzoek worden nieuwe patiënten, die gestart zijn vanaf maandag 29 maart, een periode van één jaar gevolgd en zal het beloop van hun herstel in kaart worden gebracht met vragenlijsten en (fysieke) metingen. Hierbij zijn de onderzoekers vooral geïnteresseerd in de uitkomstmaten zoals vermoeidheid, participatie, kwaliteit van leven en fysiek functioneren.  

 

Patiënten die al herstelzorg ontvangen

Patiënten die in de periode tussen 1 januari en 29 maart 2021 in de herstelzorg zijn gekomen kunnen wél aanspraak maken op de herstelzorgregeling. Deze patiënten kunnen echter niet zelf actief deelnemen in het prospectieve onderzoek.

Het is wel belangrijk om voor deze patiënten het dossier goed compleet te houden. Deze door jou genereerde gegevens worden later zeker ook gebruikt voor het onderzoek.

Vrijwillig
Deelname aan onderzoek is vrijwillig voor patiënten. Wel is het van belang dat patiënten aangeven dat ze akkoord zijn dat hun behandelgegevens over de paramedische herstelzorg gebruikt kunnen worden voor wetenschappelijk onderzoek. Deze gegevens zullen niet tot de individuele patiënt herleidbaar zijn. Vanaf het begin van de paramedische herstelzorgregeling is het al zo dat mondelinge toestemming vastgelegd moet worden in het EPD. Dat is en blijft nu ook het geval.

Wanneer een patiënt dus instemt voor het delen van de niet herleidbare gegevens, kan hij of zij van de paramedische herstelzorgregeling gebruik maken. De patiënt moet wel aan de door Zorginstituut Nederland gestelde voorwaarden voldoen. De informatiebrief over deze herstelzorgregeling vind je hier. 

Declareer binnen de aanspraak herstelzorg
Wij zien diëtetiek als een belangrijk onderdeel van goede herstelzorg. Dit onderzoek moet dat nu ook wetenschappelijk aantonen. Het is dus belangrijk dat je behandelt en declareert binnen de aanspraak herstelzorg.
Lees hier meer over het Gebruik Covid tabblad Evry.

7 uur tot je beschikking
Inplaats van de 3 uur basiszorg diëtetiek heb je binnen herstelzorg Covid 7 uur behandeltijd voor goede en passende zorg te verlenen. Hierdoor kun je goed en gericht aandacht besteden aan herstel.

Tegemoetkoming
Om je tegemoet te komen in de extra onderzoekslasten krijg je een extra vergoeding van €25,- per patiënt, én je deelname levert 10 punten op voor je KP registratie.

  • De extra vergoeding van 25,00 euro per patiënt ontvang je als diëtist uitsluitend als je meedoet met het prospectieve onderzoek, welke gestart is vanaf 29 maart 2021. Voorwaarde is dat de behandelgegevens compleet zijn aangeleverd via de web-omgeving. Aan het einde van de studie, wanneer alle patiëntgegevens zijn verwerkt, ontvang je hiervoor het declaratieformulier vanuit de onderzoeksorganisatie. Zie voor meer informatie over de organisatie van het prospectieve onderzoek https://covidparamedischonderzoek.nl/
  • Voor deelname aan het COVID-herstelzorg onderzoek kun je als leverancier van patiënten data in totaal 10 punten ontlenen voor je KP registratie. Bewaar voor bewijsvoering je gegevens van deelname aan het onderzoek. We onderzoeken nog of we een eenvoudige manier van bewijsvoering kunnen leveren. Lees hier meer over de Kwaliteitscriteria KP.

Retrospectief onderzoek
Zoals eerder gecommuniceerd loopt ook een retrospectief (terugkijkend) deel = cohort 2020

In dit onderzoek worden gegevens verzameld van patiënten die in de periode vanaf maart 2020 tot 1 januari 2021 onder behandeling zijn geweest van een diëtist in de eerste lijn vanwege covid gerelateerde klachtenOns onderzoeksteam helpt jou om de toestemmingsformulieren te verzamelen en de relevante data uit de EPD’s te halen. Je kunt je hiervoor aanmelden via  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

Vragen?
Heb je vragen over het onderzoek? Neem  contact op met Anne Slotegraaf, onderzoeker op dit project en contactpersoon voor de diëtetiek, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Heb je vragen over de aanspraak herstelzorgregeling? Neem contact op met de NVD helpdesk, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Fijn dat je meedoet. Voor de patient, voor jou als diëtist en voor de diëtetiek.

Bijlage 1Prospectief onderzoek – cohort 2021
Bijlage 2Flowchart herstelzorg diëtetiek - Komt mijn cliënt in aanmerking voor de regeling paramedische herstelzorg na COVID-19?

Retrospectief onderzoek

Het retrospectieve gedeelte Cohort 2020: voor alle patiënten die vanaf maart 2020 tot 1 januari 2021 een paramedische behandeling in het kader van COVID-19 hebben ondergaan.

 

Patiënten die herstellen van COVID-19 en een beroep doen op de herstelzorgregeling, zijn niet verplicht om in het onderzoek dat naar de paramedische herstelzorg gedaan wordt, vragenlijsten in te vullen als zij dat niet kunnen of willen. Wel moeten patiënten ermee instemmen dat hun behandelgegevens, zoals standaard verzameld door hun behandelaar, anoniem worden gebruikt voor het onderzoek. Lees het statement hierover. 

 

Meer informatie vind je op de website van het NTVD. Iedereen die mee wil doen kan zich aanmelden op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veiligheid en regelgeving

Overheidsadvies quarantaine en bron- en contactonderzoek aangepast 

Door het hoge vaccinatietempo groeit het aantal mensen dat immuun is voor COVID-19. Daarom is het beleid voor bron- en contactonderzoek vanaf 8 juli aangepast. Als je voldoet aan onderstaande voorwaarden dan hoef je niet in quarantaine. Wel gelden er regels na contact met een positief getest persoon. 

  • Je hebt meer dan 14 dagen geleden is een 2e vaccinatie gehad met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna 
  • Het is meer dan 14 dagen geleden is dat je één prik hebt gehad met het vaccin van Janssen
  • Je hebt meer dan 14 dagen geleden één prik gehad (met een van de vaccins die in Nederland gebruikt worden) en had daarvoor COVID-19
  • Je had de afgelopen 6 maanden COVID-19


Natuurlijk blijft het belangrijk om je gezondheid goed in de gaten te houden. Krijg je klachten die passen bij het coronavirus? Laat je dan altijd testen en gebruik dan nooit een zelftest. De voorwaarden en adviezen vind je ook op de website van het RIVM

 



In tijden van verscherpte maatregelen of lockdown zijn de volgende documenten belangrijk:

 

Triage stappenplan
Het triage stappenplan geeft antwoord op de vragen van paramedici over het COVID-19 beleid. Met dit triage stappenplan kan de paramedische zorg in Nederland op een veilige en verantwoorde manier zorg verlenen.


Hygiëne protocol
In deze leidraad wordt beschreven hoe het risico op overdracht van micro-organismen verkleind kan worden door het toepassen van handhygiëne en persoonlijke hygiëne door medewerkers, patiënten en bezoekers.

 

Fysieke afspraken met patiënten

Zet je afspraken zo veel mogelijk om in een telefonisch of videoconsult. Voor kwetsbare patiënten zoals ouderen kun je zo veel mogelijk afstemmen met de wijkverpleging en/of hun  mantelzorgers. Is het noodzakelijk om wél een face-to-face afspraak met een patiënt te hebben, neem dan de hygiënemaatregelen in acht die door het RIVM zijn opgesteld.

 

Veilige omgeving

In ons document 'Organisatie praktijk' staan tips voor de herinrichting van de organisatie van zorg.

De NVD gaat ervan uit dat de praktijkhouder professionele afwegingen maakt in het realiseren van een veilige omgeving voor patiënt, diëtist of medewerker. Voor de inrichting van de praktijkruimten volg je de algemeen geldende regels van het RIVM en VWS. Hanteer bij het inrichten van de praktijk zoveel mogelijk de 1,5 meter regel.

 

Cruciaal beroep

Een diëtist is een zorgverlener en geen contactberoep en mag daarom tijdens een lockdown, onder voorwaarden, geopend blijven voor cliënten. 

Financiën

Continuïteitsbijdrage

De continuïteitsbijdrage (CB) is de regeling die vorig jaar kon worden aangevraagd, waarbij de zorgverzekeraars aan zorgaanbieders een bijdrage betalen voor de praktijkkosten die samenhangen met de niet gerealiseerde verzekerde zorg. Inzet van zorgverzekeraars is dat hun verzekerden zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis een beroep kunnen blijven doen op de zorg waarvoor zij verzekerd zijn.

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft op 22 april 2021 aangekondigd dat bij de vaststelling van de definitieve continuïteitsbijdrage, de zogenaamde inhaalzorg op ‘nul euro’ wordt gesteld. Met andere woorden; zorg die in de tweede helft van 2020 is geleverd bóven de normomzet van 2019, wordt niet meer als ‘inhaalzorg’ aangemerkt, maar gewoon volledig vergoed. Daarmee is de korting die op deze zorg in het kader van de continuïteitsbijdrage van toepassing was (45% vergoeding i.p.v. 100%) komen te vervallen.
Eerder zorgde deze korting voor de nodige commotie en talloze vragen omtrent de manier waarop de omvang van de inhaalzorg kon worden vastgesteld. De NVD heeft hier eerder ook al hard tegen geageerd omdat dit niet realistisch en niet goed uitvoerbaar was.


Komt jouw praktijk in financiële problemen? Dan kun je je richten tot de preferente zorgverzekeraar. Dit is het basisuitgangspunt dat zorgverzekeraars zorgplicht hebben en je als zorgaanbieder bij financiële problemen contact kunt opnemen met de zorgverzekeraar. Dat is dus niet specifiek voor de coronacrisis.

Inhaalzorg 

In het kader van de continuïteitsbijdrage is afgesproken dat, als praktijken na de periode waarin zij gesloten zijn geweest een hogere omzet realiseren dan de norm die voor de continuïteitsbijdrage is gehanteerd, deze meeromzet wordt gezien als “inhaalzorg”. Praktijken krijgen daarvoor een lagere vergoeding. Dit geldt in de opvatting van de zorgverzekeraars en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) ook voor de omzet die voor COVID-herstelzorg wordt gemaakt. Wij vinden dit niet terecht en hebben hierover een brief gestuurd aan minister van Ark. 

Volgens de minister is de continuïteitsbijdrageregeling zo opgesteld dat er nooit meer inhaalzorg verrekend kan worden dan dat de zorgaanbieder aan continuïteitsbijdrage heeft ontvangen. Op die manier willen zorgverzekeraars voorkomen dat er door de regeling financiële problemen ontstaan bij zorgaanbieders. Ze is het niet eens met onze stelling dat de herstelzorg voor ex-Covid-19-patienten nieuwe zorg is en daarom niet onder de regels voor inhaalzorg zou moeten vallen.

Meerkostenregeling

Zorgverzekeraars willen een grote groep zorgaanbieders (veelal met een jaaromzet kleiner dan 10 miljoen euro) tegemoet komen in de extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit is nu vertaald in de meerkostenregeling. De vergoeding voor iedere zorgaanbieder wordt berekend op basis van een percentage van de jaaromzet van 2020. De percentages worden, met behulp van een onafhankelijk bureau, toegespitst op de specifieke situatie van de verschillende beroepsgroepen. In 2021 worden de definitieve percentages vastgesteld en gecommuniceerd. Zorgaanbieders ontvangen dan ook meer informatie over het aanvragen van de bijdrage.

Op 26 maart ontvingen we bericht van Zorgverzekeraars Nederland dat aanvragen voor de meerkostenregeling van start kan gaan. De regeling is bedoeld om een tegemoetkoming te bieden in de meerkosten die als gevolg van Covid-19 zijn gemaakt in 2020. We delen het bericht alvast en zullen de regeling bestuderen. Mocht je al vragen hebben, stuur ze ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Aanspraak herstelzorg
Zie hiervoor de pagina herstelzorg in dit dossier

 

Ketenzorg
Zorggroepen doen de uitbetaling van de ketenzorg aan diëtisten. Het is belangrijk dat kosten die gepaard gaan met de uitbetaling niet verhaald kunnen worden op de zorgaanbieder; de diëtist. Ook moet de ZN-regeling, met het percentage van 85%, het uitgangspunt zijn. Een punt van zorg en aandacht is het tijdstip waarop uitbetaald kan gaan worden. Zorggroepen weten pas sinds dit weekend dat zij de uitbetalingen moeten gaan doen en er moet administratief en juridisch nog veel geregeld worden. Praktijken in nood zouden om een bevoorschotting moeten kunnen vragen.

 

Betaling uit ELV
Wordt aangevuld. 

Behandeling

Overdracht tweede > eerstelijn

Om de overdracht van noodzakelijke zorg te makkelijker te maken, hebben we de contactgegevens van de afdelingen diëtetiek van de ziekenhuizen verzameld in dit excel-document (achter het wachtwoord). Het is belangrijk dat eerste lijn en tweede lijn elkaar kennen en weten naar wie door te verwijzen.

Behandelplan na ziekenhuisopname

De COVID-19 werkgroep van de NVD ontwikkelde dit behandelplan na ziekenhuisopname. Dit document zal, indien nodig, worden aangepast naar de nieuwste inzichten.

 

Behandelplan bij paramedische herstelzorg
De COVID-19 werkgroep van de NVD ontwikkelde dit behandelplan van de diëtist binnen de paramedische herstelzorg COVID-19.

 

Webinar: Behandelplan van de diëtist bij COVID-19

Exclusief voor NVD leden hebben we de online training 'Behandelplan van de diëtist bij COVID-19' van de NVD Academy ontwikkeld. 

In de training komt het volgende aan de orde:

  • Spiermassaverlies bij COVID-19
  • De mogelijke gevolgen van COVID-19
  • Herstel
  • Multidisciplinaire samenwerking

 

Reach toolkit
Het REACH netwerk heeft de ‘Post intensive care Toolkit’ ter beschikking gesteld, die fysiotherapeuten en andere paramedici kan ondersteunen in de behandeling van COVID-patiënten na de ziekenhuis fase.

 

Gespreksleidraad coronavirus bij met mensen met een verstandelijke beperking

Het Nivel en Koraal, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking, hebben samen een gespreksleidraad opgesteld voor professionals van deze groep mensen. De handleiding dient als hulpmiddel bij het tijdig voeren van een gesprek over het beleid bij een besmetting met het coronavirus

 

Coronavirus en chronische nierschade

Voor nierpatiënten is specifieke informatie beschikbaar op nieren.nl/coronavirus.

 

Videobelprogramma's
Een overzicht van alle videobelprogramma’s en tips

Gebruik Covid tabblad Evry

 

In Evry is een apart Cvid tabblad gemaakt om de gegevens bij te houden die nodig zijn bij het prospectieve onderzoek.

COVID herstelzorg bijhouden (prospectief onderzoek)
Voor het bijhouden van gegevens ivm de COVID herstelzorg is een tabblad gemaakt in Evry. Op dit tabblad kun je het prospectief onderzoek registreren/bijhouden. Standaard is dit tabblad niet zichtbaar. Wil je dit tabblad zichtbaar maken om te gebruiken? Volg dan onderstaande stappen:

  • Ga in de 'Stamgegevens' naar het tabblad 'Te tonen tabbladen'
  • Dubbelklik in de lijst op 'DietetiekCOVID'
  • Verander bij 'Tonen bij beroepsgroep 1' de keuze 'Systeembeheer' in 'Diëtetiek'
  • Sla dit op en herstart Evry

Je kan op dit tabblad de 'Algemene gegevens van het 1e consult' registreren ( klik hiervoor op de knop “Toon”) , Om de gegevens van de consulten te registreren klik op de knop “nieuw”.Je kan de 'Afsluiting/Afronding van de behandeling' registreren dor onderaan de pagina op “toon” te klikken.