logo NVD

Dossier Corona

1. Zorg patiënten

Hier vind je alle vragen en antwoorden over patientenzorg. 

Lees meer...

2. Veiligheid diëtist en de patiënt

Hier vind je alle vragen en antwoorden over de veiligheid van diëtist en patiënt.. 

Lees meer...

3. Financiële gevolgen

Hier vind je alle vragen en antwoorden over financiële gevolgen. 

Lees meer...

9. Overig

Hier vind je alle overige vragen.

Lees meer...

4. Voedingsbeleid bij Corona

Hier vind je alle vragen en antwoorden over voedingsbeleid bij corona. 

Lees meer...

5. Collega-diëtisten vinden

Hier kun je collega-diëtisten vinden.

Lees meer...

Contactgegevens klinieken

Hier vind je de contactgegevens van de afdelingen diëtetiek in de ziekenhuizen.

Lees meer...

Onze thema's in de media

Voor veel diëtisten is het werk de afgelopen week drastisch veranderd. 

Wij zijn daarom benieuwd naar hoe jij de veranderingen in je werk ervaart, zowel positief als negatief.

Lees meer...

Noodplan bij ziekte

 

Een diëtist deelt met ons haar noodplan dat ze heeft gemaakt voor het geval ze zelf (ernstig) ziek wordt. Het kan handig zijn om voor jezelf een plan te schrijven, dit te printen, ergens neer te leggen en/of kort te sluiten met je collega(’s). Overleg ook met je partner wie hij/zij moet bellen als er iets aan de hand is.


Punten voor het plan:

  • Naam en telefoonnummer /email van je partner doorgeven aan collega’s.
  • Welke collega wil je laten bellen in geval van nood?
  • Zorg dat alle belangrijke wachtwoorden in je wachtwoordenkluis staan
  • Wie heeft toegang tot je wachtwoordenkluis? Wie kan er bij je wachtwoorden om bijvoorbeeld in Evry te komen in geval cliënten moeten worden gebeld/verzet?
  • Idem voor Sorgente/Eurocept/Zorgmail etc.
  • Wie geef je toestemming om in jouw Evry te gaan en klanten te bellen/mailen?
  • Wie kan er in je telefoon (pincode) om je voicemailbericht aan te passen?
  • Aan wie moet worden doorgegeven dat je ziek bent? (welke huisartsen, poh’s)
  • Wat is de code van het alarm op je spreekuurlocaties?
  • Van welke locaties zijn er sleutels en waar bewaar je die sleutels?
  • Voorstel voor betaaltarief voor de vervanger
  • Het nummer van de Evry helpdesk  en mijn Evry nummer, om Evry snel naar de cloud te kunnen zetten voor de vervanger.
  • ...

 

Een andere diëtist gaf de tip om een onderverdeling te maken in korte vervanging en lange vervanging, want bij een paar dagen zijn er andere dingen nodig dan bij vervang voor weken. 


Heb je nog aanvullende onderwerpen voor een noodplan? Deel ze met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Overzicht videobelprogramma’s en tips voor telefonisch consult

  • Proscoop (een ROS) heeft een overzicht gemaakt van alle videobelprogramma’s. Je vindt er informatie over normeringen, kosten, waar het al gebruikt wordt en een contactpersoon per leverancier. 
  • De landelijke huisartsenvereniging geeft adviezen voor beeldbellen en videoconsult op de LHV-website.
  • Op de SmartHealth Nederland is ook informatie te vinden over videobellen
  • Op de website van CGM Nederland is ook informatie te vinden over videobellen. 
  • Facetime, Skype, WhatsApp zijn per direct beschikbaar, echter ze voldoen niet aan de wettelijke eisen van zorg (Wgbo, AVG, NEN7510). Ze zijn niet technisch volkomen onveilig, want ze bieden bijvoorbeeld end-to-end encryptie, waarmee gegevens onderweg versleuteld worden. Meta-gegevens (bijv. telefoonnummer, tijdstip en duur appen) worden echter wel opgeslagen. Medische gegevens mogen niet gedeeld worden via deze mediums en niet worden opgeslagen. Mocht je genoodzaakt zijn deze middelen te gebruiken, wees je dan bewust van de veiligheidsrisico’s. En wis je chat-historie in plaats van deze op te slaan

De NVD adviseert om waar mogelijk gebruik te maken van een veilige digitale omgeving. Zorg er te allen tijde voor dat:

  • de ruimte waar je als diëtist het gesprek houdt voldoende privacy biedt.
  • ee instemming vraagt van de patiënt voor de wijze waarop je het consult houdt.
  • je de patiënt wijst op de mogelijke consequenties indien je genoodzaakt bent gebruik te maken van een onvoldoende beveiligde omgeving.

Tips voor telefonisch consult

  • Gebruik een aparte telefoon, zodat je niet wordt gestoord door inkomende appjes of telefoontjes
  • Zet nummerherkenning eventueel uit:
  1. Ga naar het venster waar je het telefoonnummer invoert;
  2. Toets #31# in;
  3. Toets daarna het telefoonnummer in dat je wil bellen;
  4. Je belt nu eenmalig anoniem.

Ondervoeding (bij ouderen) voorkomen

Het Voedingscentrum heeft een speciale pagina op de website ‘Zorg voor het eten van ouderen tijdens de coronacrisis’. Daarnaast is er een pagina met informatie voor mantelzorgers.

Op de website goedgevoedouderworden.nl van de Stuurgroep Ondervoeding staan verschillende tests die ouderen zelf kunnen doen. De tests kunnen ook door een mantelzorger of zorgprofessional worden ingevuld. De tests brengen het voedingspatroon en de mate van ondervoeding en bewegen in beeld.

Voedingsverpleegkundigen en diëtisten van Ziekenhuis Gelderse Vallei delen hun kennis over het screenen en behandelen van ondervoeding, het opstarten van sondevoeding, het toedienen van parenterale voeding en meer via geldersevallei.nl/gevoed-met-kennis.

Kijk ook op ntvd.nl waar veel informatie beschikbaar is. 

We kregen ideeën van een diëtist binnen om ondervoeding in de wijk te voorkomen en die delen we maar al te graag:

  • Zelf als diëtist een rondje maken langs de cliënten van de wijkzorg, niet naar binnen gaan maar even voor het raam een contactmomentje en hierbij een flyer over ondervoeding en diverse eiwitrijke producten verstrekken.
  • Eventueel notitie erbij dat men zich bij boodschappenproblemen kan melden bij het nummer van de praktijk (er wordt daar nu een boodschappenservice aangeboden voor mensen die knel zitten).
  • Flyer/filmpje m.b.t. ondervoeding per mail laten toesturen aan het hele cliëntenbestand van de wijkzorg, met daarbij de vermelding dat cliënten laagdrempelig contact met de diëtist kan opnemen?
  • Een gratis telefonisch spreekuur aanbieden om laagdrempelig op te bellen op enkele uren per week. Van hieruit een korte screening of advies aanbieden en zo nodig inplannen voor behandeling.
  • Gratis telefonisch spreekuur, zie hierboven, aanbieden voor alle inwoners in het werkgebied bijv. door aankondiging in wijkkrantjes/krant? Als je uitreikt naar de lokale krant dan is het heel goed mogelijk dat ze bereid zijn om je boodschap in de redactie of gratis op de advertentiepagina op te nemen.

Heb je ook tips of ervaringen om ondervoeding te helpen voorkomen? Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

We zijn op dit moment bezig om nieuw en up to date informatiemateriaal te maken voor ouderen, mantelzorgers en zorgverleners. Wordt vervolgd!

 

De brandbrief van de NVD blijkt een goede binnenkomer te zijn. We horen van veel diëtisten dat ze heel blij waren met deze brief en hebben hem gedeeld met zorginstellingen en thuiszorg.

Radio-interview

Miranda Kienhuis werd gisteren geïnterviewd door RTV Oost over de gevolgen van de coronacrisis voor de diëtist als ondernemer en over de zorg rondom ouderen. Luister naar het radiofragment, uur 2 vanaf ongeveer minuut 16.

Advies aan gezonde mensen

Food and nutrition tips during self-quarantine
WHO (World Health Organization) geeft (voedings)tips voor mensen in quarantaine.

Advies aan gezonde mensen

‘Boost your immune system’? – Op social media nemen de tips and tricks over hoe je je weerbaar kunt maken, toe. De verkoop van vitaminepreparaten neemt een enorme vlucht. Het is voor de consument/lezer heel moeilijk te onderscheiden hoe waardevol al die adviezen zijn. Ze komen ook  vaak van bloggers of vloggers die geen voedings- of diëtetiek achtergrond hebben, maar vooral uit zijn op exposure.

Als beroepsgroep zijn we er voor om aan iedereen duidelijkheid te geven en uit te dragen dat voor zover bekend, bij gezonde mensen de immuunstatus niet ‘versterkt’ kan worden door een (specifiek) dieet, en dat helaas geen specifiek voedingsmiddel, of vitamine of mineraal een besmetting met COVID-19 / Coronavirus kan voorkomen. Goede hygiëne en het opvolgen van de andere adviezen van het RIVM blijven de beste manier om infectie te voorkomen. Veel diëtisten hebben een eigen medium en het is belangrijk dat onze beroepsgroep de juistheid van de onjuistheid blijft onderscheiden.

Er zijn veel voedingsstoffen die betrokken zijn bij de normale werking van het immuunsysteem. Een gezond eetpatroon volgens de richtlijnen goede voeding en de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is nog altijd de beste strategie om de immuunfunctie te ondersteunen.

Volgens de gangbare wetenschappelijke inzichten is het niet nodig om extra vitamine C of bijvoorbeeld multivitamines te slikken (er zijn groepen die wel extra vitamines moeten slikken). Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt. Door meer vitamines te nemen krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Van sommige vitamines kan een teveel zelfs schadelijk zijn.

Algemene informatie voor cliënten over coronavirus en voeding is te vinden op de website van het Voedingscentrum.

Vragen van patiënten over het coronavirus

Je kunt patiënten verwijzen naar thuisarts.nl voor informatie over (het voorkomen van) het coronavirus.

FAQ regelingen voor diëtistenpraktijken

Beste diëtisten,

Op 2 april is er weer veel overleg geweest met zorgverzekeraars en VWS. Op dit moment weten we nog steeds niets meer, behalve dan dat steeds duidelijker wordt waar de specifieke problemen voor diëtisten en andere paramedici, tandartsen etc., optreden. 

De oproep die we dinsdag deden om je zorg te melden laat zien hoe groot de zorg en de nood is.

Het heeft ook veel aan informatie opgeleverd. Hieronder tref je een aantal FAQ’s aan. Staat jouw vraag er niet bij, meld het dan aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Welke regelingen voor bedrijven zijn inmiddels aangekondigd?

Er zijn drie belangrijke regelingen; TOZO (netto compensatie persoonlijk), TOGS (eenmalig bedrag voor ondernemingen) en de NOW ( werkgevers krijgen een deel van kosten voor personeel vergoed).

Gelden deze regelingen ook voor diëtisten?

Nee, deze regelingen gelden niet door diëtisten. Deze gaan vallen onder verschillende ZN (Zorgverzekeraars Nederland) regelingen. Dit is de regeling die door zorgverzekeraars ter beschikking zal worden gesteld; een andere pot geld dus.

Wat als ik diëtist ben, maar ik verleen geen paramedische zorg, onder welke regeling kom ik dan te vallen?

Dat lijkt nu niet afgedicht, daar zit echt een probleem. In ieder geval voor diegenen die in de KVK staan ingeschreven als diëtist maar geen paramedische zorg verlenen, maar bijvoorbeeld communicatiediensten of coaching leveren. Voor de TOZO en de TOGS is het niet mogelijk om onder de code diëtist de regeling aan te vragen, omdat ze er in die regelingen van uitgaan dat een diëtist ook altijd zorg levert.

Wat gaan jullie hier aan doen?

Dit probleem hebben we neergelegd bij VWS. Voor deze groep moet de TOGS of TOZO regeling van kracht worden. Dat moet snel gebeuren.

Wat als ik hoofdzakelijk ongecontracteerde zorg lever, geldt de ZN regeling dan voor mij?

Op dit moment is het nog niet duidelijk of ook ongecontracteerde zorg de basis is voor een uitkering vanuit de ZN regeling. We hebben er op aangedrongen om dit wel mee te nemen in de basis. Het is in Nederland mogelijk dat er ongecontracteerde zorg is. Die mogelijkheid biedt de huidige wet – en regelgeving.

Hoe gaat de ZN regeling er uit zien?

Dat weten we nog niet. De NVD is van mening dat die minstens het niveau moet hebben van de reguliere regelingen, maar eigenlijk beter zou moeten zijn dan andere ondernemingen, omdat het hier een zorgonderneming betreft. Het is belangrijk dat die niet omvallen, vooral als je kijkt naar diëtisten; daar zijn er relatief weinig van in Nederland en we zijn de komende jaren hard nodig.

Stel ik ben net begonnen met mijn praktijk, speelt dat nog een rol?

Dat zou wel een rol kunnen gaan spelen als de ZN regeling gebaseerd wordt op omzet over vorige maanden of vergelijkbare periode van een jaar er voor.

Ik ben werkgever, maar weet dus nog niet zeker of de NOW regeling op mij van toepassing is.

We gaan er van uit dat er een identieke/vergelijkbare regeling komt voor compensatie van kosten voor werknemers. En dat is ook toegezegd.

In praktijk zie ik vooral dat de ketenzorg verwijzingen stilvallen.

Ja dat is een groot probleem. Dat hebben we onder de aandacht gebracht bij Ineen, de koepel van zorggroepen Nederland. Het gaat hier in veel gevallen om noodzakelijke zorg die diëtisten ook op afstand kunnen leveren. De oorzaak hiervan is dat huisartsenpraktijken het nu vooral druk hebben met corona patiënten of patiënten die bang zijn dat ze het hebben. Het is gewoon te druk.

Dit moet wel weer heel snel op gang gaan komen. Vooral ook in het belang van patiënten.

Kunnen zorgverzekeraars niet sneller uitkeren na declaratie? Dat gaat helpen.

Daar hebben we met klem op aan gedrongen samen met de andere paramedische beroepsorganisaties. We gaan er van uit dat dit onderdeel wordt van de ZN regeling.

Voor veel diëtistenpraktijken is er geen acuut probleem, maar we voorzien dat het vooral vanaf mei een probleem wordt.

Ja, dat is inderdaad het beeld dat we nu zien. Daar zit grote zorg. We gaan er van uit dat tegen die tijd er regelingen zijn om die teruggang – enigszins – op te vangen.

Wanneer dreig ik tussen wal – en schip te vallen?

Er zijn diëtistenpraktijken, starters, die wel al kosten hebben gemaakt voor bijvoorbeeld huur, maar nog niet heel veel klanten hebben opgebouwd. Als die weinige klanten dan ook nog wegvallen vanwege niet naar de praktijk willen komen, dan is er een probleem. Ook als zorgverzekeraars er lang over doen om uit te betalen. Als de ZN regeling uitgaat van omzet in de voorgaande periode, dan vallen die ook buiten de boot. Als je tot die categorie behoort, startende paramedische praktijk sinds januari 2020, meld je dan bij ons. Daar moet een noodoplossing voor worden gevonden vooruitlopend op de regelingen die moeten gaan vrijkomen.

En er zijn dus diëtisten die geen paramedische zorg leveren, maar die als gevolg van de crisis minder opdrachten krijgen. Als je dan geen buffer hebt, kun je in nood komen. Ook voor die NVD-leden geldt; meld je bij ons. Daarvoor moet de TOGS of TOZO zo snel als mogelijk van toepassing worden verklaard.

Waarom duurt die ZN regeling zo lang?

Het is een ingewikkelde rekensom omdat de systemen zijn ingericht op uitkeringen van verrichtingen en er niet op praktijkniveau informatie is. Daarbij moet uitgesloten worden dat een paramedicus niet én in aanmerking komt voor de reguliere regeling én voor de ZN regeling.  Het geld moet effectief worden ingezet voor iedereen in Nederland.

We moeten er wel bij zeggen dat iedereen bij ZN en VWS echt ontzettend hard werkt om snel duidelijkheid te geven, maar het is echt complex.

 

Wanneer krijgen we duidelijkheid?

Die duidelijkheid moet er echt  volgende week komen. Voor de meeste sectoren is er inmiddels al duidelijkheid. Voor de eerstelijns zorgondernemingen niet. We realiseren ons dat iedereen  met een groot vraagteken en met veel zorg het weekend ingaat. Dat is heel zwaar. Want het gaat om jouw bestaansrecht en om een beroep dat je met je hart doet.

We hopen dat het een heel klein beetje helpt als we zeggen dat het team van de NVD, jouw beroepsorganisatie, elke dag, ook dit weekend, heel hard voor jou aan de slag is en ook dat je er niet alleen voor staat.  

 

Wat kan ik zelf doen?

Je kunt een signaal afgeven dat jij buiten de boot valt. Zo zorgen we samen voor nog meer urgentie. Dat kan via deze link.

 

Weet je de SBI-code niet dan kun je die via de Zoektool SBI-codes met je KvK nummer opzoeken.

 

Maar vooral; blijf goed voor jezelf zorgen!

Informatie rondom Corona verandert snel. We doen ons best om zoveel mogelijk informatie door te geven en te duiden. Het is echter mogelijk dat informatie snel verouderd of achterhaald blijkt

Er kunnen dus geen rechten aan worden ontleend.

 

6. Opschalen zorg

Hier vind je alles over het opschalen van de paramedische zorg

Lees meer...

Ondervoeding in de media na ons persbericht

Onze noodkreet over ondervoeding bij ouderen door de coronacrisis is goed opgepakt door de landelijke pers.

Een overzicht van de verschillende artikelen:

 

Eerder geplaatst na onze brandbrief:

 

Gebruik onze factsheet en infographic om dit belangrijke onderwerp ook onder de aandacht te brengen van zorginstellingen, huisartspraktijken, andere zorgprofessionals en mantelzorgers.

Bericht ZN over continuïteitsbijdrage

Omdat de site van ZN overbelast is, plaatsen we de tekst van de website (zn.nl) hieronder.

Zorgverzekeraars bieden zorgaanbieders maandelijkse continuïteitsbijdrage

Zorgaanbieders die zorg leveren die vergoed wordt vanuit de basisverzekering of een aanvullende verzekering kunnen een maandelijkse continuïteitsbijdrage aanvragen bij de zorgverzekeraars*. Dit compenseert het overgrote deel van de omzetdaling door de coronacrisis en gaat verder dan de dekking van loonkosten in de rijksregelingen. Zorgaanbieders kunnen daardoor hun doorlopende kosten betalen, zij hoeven de bijdrage niet terug te betalen. Deze regeling is bedoeld voor zorgaanbieders met een jaarlijkse omzet lager dan tien miljoen euro. Dat heeft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vandaag laten weten aan betrokken branche- en beroepsorganisaties.    

De zorgverzekeraars willen er zo voor zorgen dat zorgaanbieders in deze moeilijke tijd het hoofd boven water kunnen houden. Zij stellen daarmee zeker dat verzekerden, ook na de coronacrisis, de zorg kunnen krijgen die zij nodig hebben. Een groot deel van de betrokken zorgaanbieders heeft de afgelopen weken namelijk geen of minder zorg kunnen verlenen. Zij kunnen daardoor ook geen of minder zorgkosten declareren bij de zorgverzekeraars, terwijl hun kosten wel doorlopen.
De zorgverzekeraars hebben samen afgesproken ter overbrugging een bijdrage te leveren aan de doorlopende kosten. Het gaat dan om personeelskosten (zoals de Rijksoverheid dat voor andere ondernemers regelt bij de NOW-regeling), maar ook om huur, afschrijvingen en bijvoorbeeld het loon van de praktijkhouder. 

Dirk Jan van den Berg, voorzitter van ZN: “Zorgaanbieders zoals wijkverpleegkundigen, fysiotherapeuten en kraamverzorgenden spannen zich dagelijks in voor verzekerden. Daar hebben we veel waardering voor. We willen hen en alle andere zorgaanbieders helpen de coronacrisis goed door te komen. We hebben daarom het zorgvuldig afgewogen besluit genomen om de door corona misgelopen omzet te vergoeden. Zorgverzekeraars vinden het verantwoord  om met collectief opgebracht premiegeld een goede regeling voor zorgaanbieders te treffen en zo te garanderen  dat verzekerden ook ná de crisis weer terecht kunnen bij zorgaanbieders.” 

Zorgverzekeraars lieten 5 april al weten gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorgaanbieders in mei, met terugwerkende kracht tot 1 maart van dit jaar, financieel te gaan ondersteunen met een maandelijkse continuïteitsbijdrage. Veel zorgaanbieders met acute financiële problemen kunnen sinds april al een vooruitbetaling aanvragen, zodat zij toch hun rekeningen kunnen betalen en hun bedrijf voortzetten. Nu presenteren de zorgverzekeraars de uitwerking. Vanaf 15 mei wordt deze gefaseerd opengesteld voor verschillende groepen zorgaanbieders.

Zorgaanbieders ontvangen de continuïteitsbijdrage voor het deel van de omzet dat daalt door de coronacrisis. De bijdrage is gebaseerd op de normale omzet die zorgverzekeraars zouden vergoeden uit de basisverzekering en aanvullende verzekeringen en ligt voor de meeste zorgaanbieders tussen de 75% en 87%. Zorgaanbieders die na de crisis weer hun normale (volledige) omzet hebben, krijgen deze volledig vergoed conform de afspraken die ze daarover hebben gemaakt met de zorgverzekeraars. Zorgaanbieders die niet in staat zijn gemiste omzet in te halen, hebben over het hele jaar door de regeling toch een bijna volledige omzet.

Zorgverzekeraars verwachten wel dat zorgverleners waar mogelijk inhaalzorg gaan leveren. Alleen zo is er voldoende capaciteit om de wachtlijsten niet onnodig te laten oplopen. Op het moment dat zorgaanbieders de niet-verleende zorg gaan inhalen bovenop de reguliere zorg, geldt daarvoor een aangepaste vergoeding. Dat is ook logisch omdat anders dubbel betaald zou worden voor zorg en de zorgkosten (en dus de zorgpremies) verder zouden stijgen.

Eerder troffen de zorgverzekeraars al regelingen voor huisartsen en de zorgkantoren voor aanbieders in de langdurige zorg. Uitgezonderd van de vandaag aangekondigde regeling zijn ook: zorgorganisaties met een omzet groter dan tien miljoen euro, zoals de algemene ziekenhuizen en de umc’s, categorale instellingen, leden van Revalidatie Nederland en een aantal andere grote instellingen, bijvoorbeeld in de ggz en wijkverpleging. De zorgverzekeraars treffen voor deze zorgaanbieders een aparte regeling, die op 1 juli gereed is en met terugwerkende kracht ingaat per 1 maart.

*Dit is een gezamenlijke regeling van alle zorgverzekeraars met uitzondering van 2 kleine zorgverzekeraars. iptiQ heeft over deelname aan de regeling nog geen besluit genomen en Eucare kiest voor een eigen, afwijkende regeling

7. Herstelzorg ex-COVID-patiënten

Hier vind je alle informatie over Herstelzorg ex-COVID-patiënten

Lees meer...

Veelgestelde vragen paramedische herstelzorg

 

Deelname wetenschappelijk onderzoek
Kijk voor vragen en antwoorden hierover op deelname wetenschappelijk onderzoek


Welke patiënten komen in aanmerking voor de Covid-19 herstelzorg?

Er zijn 4 patiëntgroepen die aanspraak kunnen maken op vergoede zorg:

  1. Patiënten die wegens ernstige COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen en daar IC-behandeling hebben ondergaan
  2. Patiënten die wegens ernstige COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen, maar daar geen IC-behandeling hebben ondergaan.
  3. Patiënten die een indicatie hadden voor ziekenhuisopname vanwege COVID19 of verdenking daarop, maar in hun eigen woonomgeving zijn gebleven.
  4. Patiënten die in hun eigen woonomgeving ernstig ziek zijn geweest door COVID-19 of verdenking daarop, zonder dat daarbij een opname-indicatie aan de orde was.

Mag iemand zonder verwijzing behandeld worden?

Nee, de medisch specialist of huisarts moet verwijzen voor indicatie COVID-19. De arts vermeldt welke paramedische zorg in welke omvang nodig is voor de patiënt.  Voor patiënten die je al behandelt, moeten ook verwijzingen komen als de patiënt gebruik wil maken van de Covid-19 herstelzorg.

Mogen patiënten behandeld worden als ze niet meedoen aan het onderzoek?

Nee, meedoen aan het onderzoek is verplicht om aanspraak te mogen maken op de vergoede Covid-19 herstelzorg. Voor deze vergoeding uit de basisverzekering geldt ook het eigen risico.

Ben ik als diëtist verplicht om gegevens op te leveren over mijn patiënten?

Ja, je bent als behandelaar verplicht om gegevens voor onderzoek aan te leveren.

De behandeling is nog niet klaar na 6 maanden. Is verlenging mogelijk?

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk de behandeltermijn te verlengen met maximaal 6 maanden. De medisch specialist – niet de huisarts - bepaalt of dit nodig is en verwijst naar de betreffende zorgverlener(s)


Gebruik tijdelijke diagnosecode

Tot er een diagnosecode voor COVID-19 is, kun je de code 0028 (andere infectieziekten) voorlopig gebruiken. Code 0028 wordt niet vaak gebruikt en is daarom makkelijk uit de systemen te filteren. Zo houd je zicht op welke patiënten je voor herstelzorg na COVID-19 in behandeling hebt/had.

Wat doe ik met COVID-19-patiënten die ik al voor 18 juli behandelde?

Met ingang van deze regeling vervallen voor de patiënt met Covid-19 de andere aanspraken op diëtetiek.  Een patiënt die hiervoor al in behandeling is gaat over naar deze nieuwe regeling en heeft dan recht op maximaal 7 uur diëtetiek. De patiënt moet wel toestemming geven dat de behandelgegevens (data) gebruikt mogen worden voor wetenschappelijk onderzoek.

Tijdelijke regeling paramedische herstelzorg COVID-19

 

Minister Van Ark (Medische zorg) heeft besloten om eerstelijns paramedische herstelzorg voor patiënten die ernstige klachten hebben ten gevolge van COVID-19, tot het basispakket toe te laten. Deze regeling is tijdelijk en is per 18 juli direct ingegaan. Onder paramedische herstelzorg wordt de monodisciplinaire en gecombineerde inzet van paramedici, zoals de fysio- of oefentherapeut, diëtist en ergotherapeut verstaan. De looptijd is een jaar. De paramedische herstelzorg bestaat uit: 50 sessies fysio- of oefentherapie, 8 uur ergotherapie en/of 7 uur diëtetiek.

Aan deze voorwaardelijke, tijdelijke toelating zitten een aantal voorwaarden:

Voorwaarden voor het leveren van paramedische herstelzorg

  • Een verwijzing (voor fysio-/oefentherapie, ergotherapie en/of diëtetiek) door een medisch specialist of huisarts is vereist.
  • De eerste behandeling dient binnen één maand na verwijzing plaats te vinden.
  • De herstelzorg geldt voor een maximale duur van 6 maanden (vanaf de datum van de eerste zitting).
  • Na 6 maanden vindt evaluatie plaats. Wanneer de zorg moet worden gecontinueerd, is een indicatie voor verlenging door een medisch specialist vereist.
  • De aanspraak is inclusief multidisciplinaire afstemming en coördinatie, dit maakt dus deel uit van de prestaties.
  • Na 3 maanden rapporteert iedere betrokken paramedicus aan de huisarts over de voortgang van de behandeling.
  • De paramedicus rapporteert volgens de beroepsgroep gehanteerde standpunten en/of richtlijnen aangaande COVID-zorg en legt deze vast in het EPD.

Duur tijdelijke aanspraak

De tijdelijke aanspraak geldt voor 12 maanden, vanaf 18 juli 2020. De tijdelijke aanspraak geldt per 18 juli voor nieuwe én lopende behandeltrajecten. Je moet wel in het bezit zijn van een verwijzing. De tijdelijke aanspraak geldt niet met terugwerkende kracht: al eerder geleverde (en declareerde) zorg vóór 18 juli valt buiten de tijdelijke aanspraakregeling en moet op de gebruikelijk manier worden gedeclareerd.

Voorwaarden voor de patiënt

Om in aanmerking te komen voor de vergoeding van paramedische herstelzorg vanuit de basisverzekering, moet de patiënt toestemming geven dat de behandelgegevens (data) gebruikt mogen worden voor wetenschappelijk onderzoek.

Wetenschappelijk onderzoek

Zie deelname wetenschappelijk onderzoek

Deelname wetenschappelijk onderzoek

 

Deelname wetenschappelijk onderzoek

Patiënten die gebruik willen maken van de tijdelijke aanspraak, zijn verplicht deel te nemen aan wetenschappelijk onderzoek. Informeer je patiënten over deelname aan dit onderzoek bij aanvang van de behandeling, daarvoor kun je deze informatiebrief 'herstelzorg na COVID-19' van het Zorginstituut Nederland gebruiken.

Waarom is onderzoek een verplicht onderdeel?

De minister heeft dit als voorwaarde gesteld. Het is namelijk nog niet bekend of paramedische zorg bij het herstel na ernstige COVID-19 effectief is voor de 4 verschillende patiëntengroepen. Het is daarom belangrijk om onderzoek naar de effecten van eerstelijns paramedische herstelzorg te doen. Patiënten kunnen alleen gebruikmaken van deze nieuwe tijdelijke aanspraak als zij bij aanvang van de zorg en op verschillende meetmomenten tijdens de behandelperiode, meewerken aan onderzoek. Zo kunnen de effecten van de paramedische herstelzorg worden gemonitord.

Wat houdt het onderzoek in?

Het onderzoek bestaat uit 2 delen:

  1. Verzameling van behandelgegevens inclusief indicatoren op verschillende momenten (retrospectieve deel)
  2. Het prospectieve deel wordt verder uitgewerkt in aanvragen die door de onderzoeksgroep bij ZonMw moeten worden ingediend. Daaruit wordt 1 onderzoek geselecteerd.

Voor deelname aan het prospectieve deel van het onderzoek moet de patiënt opnieuw toestemming geven. Bij weigering daarvan is continueren van paramedische herstelzorg niet mogelijk.

Welke gegevens moet ik vastleggen in het patiëntendossier?

Voor nu is nog niet bekend welke onderzoeksorganisatie dit onderzoek gaat doen en welke gegevens er door diëtist en patiënt aangeleverd moeten gaan worden. Wij doen ons best om de administratieve last voor diëtisten te beperken. In de gesprekken die we over het onderzoek hebben, zullen we ons hier hard voor maken.

  • Verwijzing van de medisch specialist of huisarts
  • Toestemming van de patiënt om gegevens te gebruiken voor onderzoek; mondelinge toestemming is hiervoor voldoende.
  • Gegevens over anamnese, aard en ernst klachten bij start behandeling
    - Behandeldoelen en uitkomstmaten volgens de handreiking/standaard/richtlijn bij start van de behandeling, tussentijds (3 maanden) en bij het einde van het herstelzorgprogramma (6 maanden) zoals energie- en eiwit- intake en behoefte.
    PG-SGA Short Form©; hiervoor hebben we gekozen om eenheid van registratie te hebben en om de effectiviteit van de diëtetiek inzichtelijk te maken bij de behandeling van Covi-19. De PG-SGA staat ook genoemd in Behandelplan van diëtist bij COVID-19 na ontslag uit het ziekenhuis op ntvd.media.

Toelichting gebruik PG-SGA Short Form©

De eerste vier vakken van de PG-SGA Short Form© Gewicht, Voedingsinname, Symptomen en Activiteiten (ook bekend als de PG-SGA Short Form©) vult de patiënt zelfstandig in.

  • Laat de patiënt de PG-SGA Short Form© invullen bij start van de behandeling, tussentijds (3 maanden) en bij het einde van het herstelzorgprogramma (6 maanden).
  • In Vak 1 (Gewicht) en Vak 3 (Symptomen) zijn scores cumulatief, in tegenstelling tot de scores in Vak 2 (Voedingsinname) en Vak 4 (Activiteit en functioneren).
  • In Vak 2 en Vak 4 dient de hoogste puntenscore te worden gebruikt. Voor de cumulatieve score van vak 1 maak je gebruik van werkblad 1 ‘gewichtsverlies’ op de 2e De rest van pagina 2 hoeft voor de PG-SGA Short Form© niet ingevuld te worden.
  • Scan deze ingevulde lijsten in voor je patiëntendossier.


Let op
: Bij het prospectief onderzoek wat wordt opgezet, wordt vastgesteld welke gegevens daadwerkelijk vastgelegd moeten worden. Zorg er tot die tijd voor dat je dossiers op orde zijn en leg gegevens zoveel mogelijk vast.

Meer artikelen...

  1. 8. Meerkostenregeling